De nieuwsbrief voor april is klaar. Met hierin de onderwerpen:
-Het coronavirus
-Alarmeringsstraal is gewijzigd
-Vervanging AED
-Bestellen van tye-rips
-Jaarlijkse bijeenkomst
Corona
Er zijn tijdelijk nieuwe richtlijnen voor reanimatie in verband met het coronavirus, kijk op https://hartslagnu.nl/…/maatregelen-tegen-verspreiding-cor…/.
En niet vergeten, denk altijd eerst aan je eigen veiligheid. Regel nummer 1.
Alarmeringsstraal is gewijzigd
Er wordt nu gewerkt met een nieuwe variabele alarmeringsstraal. De nieuwe wijze van alarmeren zorgt ervoor dat er een betere inzet van burgerhulpverleners is voor zowel de stad als voor de buitengebieden. Hierbij uitgaande van de meest ideale situatie tijdens een reanimatie waarbij er vijf burgerhulpverleners en twee AED’s zo snel mogelijk ter plaatse zijn. De alarmeringsstraal is nu vastgesteld op basis van een maximale straal van 2 km; het aantal burgerhulpverleners binnen een gebied (maximaal 100) en het aantal AED’s binnen een gebied (maximaal 3). Daarnaast worden vrijwilligers die binnen 150 meter van het slachtoffer zijn direct naar het slachtoffer gestuurd, omdat het belangrijk is dat er ook direct gestart wordt met het geven van hartmassage.
AED kasten met sticker en tye-rips
De AED kasten waarvan de letters niet meer zichtbaar zijn worden opnieuw voorzien van een sticker voor de duidelijkheid en herkenbaarheid. Toezichthouders kunnen dit melden als op de kast de letters AED niet meer zichtbaar zijn via hartveilig@destuw.nl. Toezichthouders kunnen tye-rips bestellen bij de Stuw of mailen naar hartveilig@destuw.nl.
Vervanging van AED’s
Stichting HartveiligHardenberg houdt zich bezig met het vormen en in stand houden van een dekkend netwerk van 24/7 beschikbare AED’s in de hele gemeente Hardenberg. Op dit moment zijn ongeveer 120 AED’s via onze stichting aangeschaft en in ons beheer. Deze AED’s staan veelal op naam van buurtverenigingen of plaatselijk belangen, die daarmee feitelijk ook eigenaar zijn. De eerste AED’s zijn in 2008 door HartveiligHardenberg aangeschaft. AED’s gaan gemiddeld 8 tot 10 jaar mee. We zijn dan ook druk bezig met het vervangen van de eerste AED’s. Voor veel ‘eigenaren’ komt deze actie nogal onverwacht. Omdat HartveiligHardenberg altijd streefde naar maximale ‘ontzorging’ van de eigenaren van de AED’s en daarbij helaas niet altijd maximaal gecommuniceerd heeft, weten sommige huidige besturen zelfs niet eens dat ze eigenaar van een AED zijn. Er is dus ook in de afgelopen jaren vaak geen buffer opgebouwd om de AED te vervangen. Er moeten dit jaar 43 AED vervangen worden, waarvan er 14 AED’s nijpend zijn. Deze ‘eigenaren’ zullen een brief ontvangen met de mededeling dat hun huidige AED vervangen dient te worden. Bij geen vervanging van de AED valt er een gat in ons dekkend netwerk. Dit is iets wat wij beslist niet willen. U kunt altijd contact met ons opnemen als er iets niet duidelijk is of als de vervanging een probleem gaat opleveren.
Jaarlijkse bijeenkomst uitgesteld
Door het coronavirus wordt de jaarlijkse bijeenkomst voor hulpverleners/ coördinatoren uitgesteld. Hopelijk kunnen we dit najaar nog een bijeenkomst houden, maar dan krijgt u hierover bericht.
Met vriendelijke groet,
Bestuur HartveiligHardenberg.